Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

lauantai 17. marraskuuta 2012

Vitiligo

Vitiligo eli valkopälvi on pigmenttihäiriö, joka aikaansaa ihon oman väriaineen eli melaniinin paikoittaisen katoamisen. Tämän vuoksi iholle ilmestyy vaaleita, auringossa ruskettumattomia alueita. Syytä vitiligon syntymiseen ei ole täysin onnistuttu selvittämään, mutta sen on arveltu liittyvän autoimmuuni-, perintö- ja  ympäristötekijöiden vaikutusten yhdistelmään. Vitiligo ei ole tarttuvaa eikä sillä ole ihon väriaineen puuttumisen lisäksi muita fyysisiä oireita. Vitiligoa esiintyy noin yhdellä prosentilla väestöstä, sekä naisilla että miehillä. Suomessa vitiligoa arvioidaan olevan noin 70 000–80 000 ihmisellä.

Eli mä olen "sairastunut" tähän siinä 7-vuotiaana. Läikät tulivat pikkuhiljaa. Ensin äiti huomas sen mun suun ympärillä ja luuli aluksi sen olevan liikaa ja passitti mut pesemään naamaa, joka ei lähtenyt pois. Muuta en muista. Lapsena ollaan ravattu ympäri Suomea eri lääkäreillä. Oon myös käynyt hoidoissa sairaalassa.
"Vitiligo ei yleensä vaadi hoitoa, koska sillä ei tavallisesti ole fyysisiä haittavaikutuksia. Mikäli siitä aiheutuu potilaalle henkistä haittaa, kuten häpeää tai itsetunnon menetystä, voidaan vitiligo-täpliä peittää meikeillä, itseruskettavilla aineilla tai muilla kosmeettisilla menetelmillä.
Vitiligon pysyvää poistamista voidaan yrittää voide- tai valohoidolla sekä ihonsiirrolla. Vitiligoon ei kuitenkaan ole olemassa varmuudella tehoavaa hoitomenetelmää. Joissakin tapauksissa vitiligo saattaa parantua myös itsestään."
Kävin tuossa valohoidossa, joka jouduttiin lopettamaan, koska mulla nousi maksa-arvot liian korkealle. Nämä alueet joissa ei ole pigmentiä palavat todella herkästi. Tästä syystä mua ei haittaa vaikka aurinko ei paistaiskaan;) ja rannalla mua ei näy. :D
Lääkärit ei tiedä minkä takia mulla on tämä. Kummankaan vanhemman lähisuvussa kenelläkään ei ole tätä. Jotkut lääkärit on sanonu että vois olla vaikutusta Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuudella, johon itse en todellakaan usko. 

Lapsena mua kiusattiin juurikin erinlaisen ihon takia. Yleisimmät haukkumanimet olivat lehmä tai dalmatialainen. Usein myös kysyttiin tarttuuko toi? Tämän kysymykseen kuulee vieläkin, mutta lähinnä lasten suusta ja se on ihan ymmärrettävää. :) 

Teininä tää oli ehkä pahinta itsetunnolle,, varsinki kesät. Mulla oli usein kesäsinki pitkähihanen paita ja housut. Naaman läikkiä peitin meikein. Itsetunto ei ollut hyvä tuohon aikaan ja olin todella epävarma itsestäni. 

J:n myötä olen oppinut hyväksymään "sairauden".  Silloin alussa, kun ruvettiin seurustelemaan J teki selväksi, ettei häntä haittaa ja olin kaunis, vaikka olinkin erinlainen. <3 Mutta kumminki joka kevät mulle tulee järkytyksenä kun läikät rupeaa näkymään, koska talven aikana sen unohtaa, koska niitä ei näy. Mä toivon, että tämä ei periydy M:lle. 

Läikät on pienentyneet siitä mitä ne oli lapsena. Mulla on vieläkin joka nivelessä, mutta kasvoista on häipyneet hyvin. Lapsena mulla oli suunpielissä ja leuassa ja olikohan molemmissa luomissa. Juurikaan kasvoissa ei näy nykyään. Myös polvien ja kyynärpäiden läikät ovat pienentyneet huimasti.



Kyynärpää

6 kommenttia:

  1. Mulla päinvastoin, tosin todella harmittomana; kaulassa yksi ainut maksaläiskä..
    Joskus ylä-asteella mulle naureskeltiin, että onko mulla fritsu. Eikä se muuten olisi häirinnyt, mutta kun asiasta jaksettiin vaan jankata jatkuvasti.
    Ja täähån on siis ihan syntymämerkki ja tyttärelläni on myös maksaläiskä, niskassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai mä en tiennykkään että maksaläiskä voi olla syntymämerkki. :) Joka päivä oppii uutta. ;)

      Poista
  2. Netta, mä en ole edes huomannut :D en nyt enkä silloin lapsena kun näin sua muutamia kertoja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijjaa.. :D Itehän sen parhaiten tiedostaa ku "näkee" joka päivä. :)

      Poista
  3. mulla on tää kans!

    juurikin kämmenissä, ja kyynerpäissä, myös jalkapöytiin ja sormien väliin tulee aika vahvasti näkyviin. mua tää ei oo onneks kauheesti haitannut, on itseasias ollu ihan kivaa ku on vähä erilainen.. :D kesällä näkyy tosin hyvin läikät jos vähänki ruskettuu..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä rusketun muutenki tosi helposti niin näkyy tosi hyvin kesäsin. :) Nyt oon kans ite sinut asian kanssa, mutta kumminki toivon, ettei periytyis omille lapsille. :)ja sitten joskus tulevaisuudessa lapsenlapsille. :)

      Poista